środa, 9 lipca 2014

Od dłuższego czasu wiedziałam, że mam upiec tort na urodziny mojego taty, ale nie wiedziałam jaki, czekoladowy, śmietankowy czy może jakiś inny. W końcu zdecydowałam się na tort schwarzwaldzki, ponieważ nie jest za bardzo słodki, a biszkopt jest mocno czekoladowy. Niestety, nie wyglądał tak, jak sobie wymarzyłam, ale przy upale 30 stopni ciężko jest go pięknie przyozdobić, ponieważ kremówka w takiej temperaturze od razu się rozpuszcza. Jeśli chcecie przygotować ten tort ze zdobieniami, lepiej zróbcie to w jakimś chłodnym miejscu. Zła na siebie i pogodę postanowiłam uratować go owocami na wierzchu, które jak dla mnie, wyglądają zawsze pięknie. Muszę Wam powiedzieć, że efekt końcowy był bardzo zadowalający i oczywiście tata był zachwycony.




Składniki:

ciasto:

  • 150 g gorzkiej czekolady
  • 150 g miękkiego masła
  • 6 jajek
  • 150 g drobnego cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
do nasączania biszkoptu:

  • 75 ml kompotu z wiśni
  • 75 nalewki wiśniowej
masa wiśniowa:

  • 150 ml kompotu z wiśni
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki cukru
  • 50 ml nalewki wiśniowej
  • 500 g wiśni z kompotu
krem śmietankowy:

  • 1 litr śmietany kremówki
  • 4 łyżki cukru pudru
wierzch:

  • świeże owoce
  • 1 tabliczka gorzkiej czekolady



Przygotowanie: 

ciasto:
Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej i zmiksować z miękkim masłem. Oddzielić białka od żółtek. Do masła z czekoladą dodawać po jednym żółtku i łyżce cukru, cały czas miksując. Dodać przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia. Białka z szczyptą soli ubić na sztywną pianę i dodać do gęstej czekoladowej masy. Delikatnie wymieszać. Piec w temperaturze 170 stopni przez 40 minut i po upieczeniu pokroić na trzy równe części lub ciasto podzielić na 3 porcje i upiec każdą osobno przez 10 - 12 minut. 

do nasączania biszkoptu:
Wymieszać w misce kompot z nalewką.

masa wiśniowa:
Do garnka wlać kompot, nalewkę, mąkę i cukier i wymieszać. Chwilę pogotować, żeby masa zgęstniała. Dodać wiśnie i porządnie wymieszać.

krem śmietankowy:
Śmietanę kremówkę ubić z cukrem pudrem na sztywno.

Pierwszą część biszkoptu nasączyć i nałożyć połowę masy wiśniowej i 1/4 bitej śmietany. Ułożyć drugi biszkopt i nałożyć pozostałą część masy wiśniowej i kolejną 1/4 bitej śmietany. Trzecią część biszkoptu nasączyć i wyłożyć resztę bitej śmietany, ewentualnie zostawiając trochę do ozdobienia ciasta. Rozprowadzić na górze i po bokach. Przyozdobić owocami i startą tabliczką gorzkiej czekolady. Najlepiej, aby tort spędził w lodówce kilka godzin.



2 comments: